SRC 2019 (MP Racing)
slide01 slide02 slide03 slide04
Menu
Shoutbox
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

16-02-2019 14:32
Ahoj jeste ne. Ale pracuje se na tom. Dam vedet jak to bude ready.

14-02-2019 18:52
Ahoj mam otazku jsou nejake plate na RBR?

06-02-2019 14:22
Ještě měsíc a půl a je tu start new sezony SRC 2019...

07-12-2018 17:55
mail odeslán

06-12-2018 14:09
Ano hod nam to do mailu.

Video
Olga Lounová - Brány svaté

Daniel Landa - Král a klaun
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
rFactor server

STAV rFactor serveru


Série: DTM
Okruh: Hockenheimring
IP: 25.54.253.212
Ke hraní­ je potřeba hamachi <
Diskuze fóra
Nejnovější diskuze
» REGISTRACE ZDE
» REGISTRACE ZDE
Nejdiskutovanější
Žádná diskuze
Kdo je on-line
» Hosté on-line: 2

» Členové on-line: 0

» Registrovaní členové: 30
» Nejnovější člen: ROGOVSKOY Sergey
REÁLNÉ INFO: Citroën se vrací do MS s novým vozem C3 WRC

World Rally Cars procházely od chvíle, kdy spatÅ™ily v roce 1997 svÄ›tlo svÄ›ta, pravidelným vývojem, aÅ¥ už jde o výkonnost, či náklady. NejvÄ›tší zmÄ›na probÄ›hla v roce 2011, kdy se objevily kompaktnÄ›jší modely s motorem 1,6 turbo s pÅ™ímým vstÅ™ikováním. Sezóna 2017 je poznamenaná pÅ™íchodem nové generace vozů, které jsou koncipovány tak, aby byly nejvýkonnÄ›jší a nejpozoruhodnÄ›jší, jaké se kdy na tratích mistrovství svÄ›ta objevily!

Citroën C3 WRC posunuje ve všech oblastech limity toho, co bylo v minulosti. PomÄ›r hmotnost/výkon této novinky z rukou inženýrů Citroën Racing je tak 3,1 kg/k, u pÅ™echozího modelu bylo toto číslo 3,8. Lepší účinnost není jen otázka čísel, k technologickému vylepšení pÅ™ispívá i širší rozchod, aerodynamické prvky a pohon 4×4 s Å™ízeným centrálním diferenciálem.

Vývojové oddÄ›lení zahájilo zhodnocení nových pÅ™edpisů a nové struktury vozu Nový Citroën C3 již v dubnu 2015. Práce se zintenzivnily poté, co byl program schválen na nejvyšší úrovni skupiny PSA. 19. listopadu 2015, když byla vydána zpráva o budoucnosti sportovního programu značky Citroën, již vůz C3 WRC existoval…. virtuálnÄ› na obrazovkách počítačů.

Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté ve vedlejších dílnách. 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory.

NáslednÄ› se tým vydal do regionu Languedoc, aby zde provedl první testy na šotolinové trati poblíž Château Lastours. Vůz byl opatÅ™en na karoserii kamufláží, jejímž cílem bylo zamaskovat stylové prvky Nového Citroënu C3, který tehdy nebyl ještÄ› pÅ™edstaven veÅ™ejnosti.

Vývoj pokračoval v tempu čtyÅ™ až pÄ›ti dnů mÄ›síčnÄ› na různém povrchu, ve snaze dosáhnout jak co nejlepší spolehlivosti, tak výkonnosti. Na konci června byla pÅ™ekročena zásadní etapa, neboÅ¥ se objevil druhý vůz, určený pro jízdu po asfaltu.

V zákulisí pokračovala práce na vývoji v kanceláÅ™ích a testy v aerodynamickém tunelu, za účelem pÅ™esného definování tvarů karoserie.

VÄ›tšinu testovacích jízd odÅ™ídil Kris Meeke, který byl potvrzen jako oficiální pilot týmu Citroën Racing až do roku 2018. Na konci každého testování potvrdil jeho práci i Craig Breen a Stéphane Lefebvre, kteÅ™í britského jezdce na poslední den vystÅ™ídali.

Citroën C3 WRC absolvoval celkovÄ› deset testů, pÅ™i nichž najel 9 500 kilometrů. Poslední nezbytnou etapou pÅ™ed zapojením vozu do automobilových soutěží je jeho homologace. Tu provedla Mezinárodní automobilová federace 13. prosince 2016.

Citroën Racing od roku 2010 vyvíjí a konstruuje vlastní motory v rámci pravidel FIA Global Racing Engine (GRE). Architektura motoru opírající se o pÅ™eplňovaný čtyÅ™válec 1,6 s pÅ™ímým vstÅ™ikováním umožňuje konstruktérům využít jeho know-how v různých mistrovstvích. Citroën tak využil svou zkušenost z WRC a vyvinul motor pro Citroën C-Elysée WTCC. Nyní použil poznatky ze tÅ™í pÅ™edchozích sezón na okruzích a vyvinul motor vozu Citroën C3 WRC.

Motor Citroën Racing je tvoÅ™en stejnÄ› jako dva pÅ™edchůdci hliníkovým blokem motoru. Tento preciznÄ› vyrobený díl musí splňovat pÅ™ísná pravidla, pokud jde o minimální hmotnost a výšku těžištÄ›.

Za výkonnostním skokem, který se v roce 2017 očekává, stojí jako hlavní faktor zvÄ›tšení průmÄ›ru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Výkon motoru se zvýšil o pÅ™ibližnÄ› 20 % na 380 k. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotÄ› cca 400 Nm.

Vzhledem k tomu, že motor WTCC již fungoval s průmÄ›rem restriktoru 36 mm, mohli konstruktéÅ™i týmu Citroën Racing s důvÄ›rou pÅ™istoupit k nárůstu průtoku a vnitÅ™ního zatížení. Tato novinka byla použita proto, aby byla koncepce vozu dovedena do nejmenšího detailu. Práce na snížení tÅ™ení, na které se podíleli i chemici společnosti Total, umožnila zlepšit výkonnost a účinnost.

Vývojoví odborníci se více než kdy jindy zaměřili na spolehlivost. S pomÄ›rem tÅ™í motorů na vůz a sezónu je zadání podobné jako u WTCC, kde mechanika najede ménÄ› kilometrů, ale s vyšší průmÄ›rnou rychlostí.

Lepší účinnost podvozku ve všech typech terénu

Citroën C3 WRC

Architektura vozu Citroën C3 WRC je podobná jako u jeho pÅ™edchůdců. Sériový trup byl rozÅ™íznut a byly k nÄ›mu pÅ™idány zadní blatníky z kompozitního materiálu, ochranná klec, tunel hnacího ústrojí a nápravnice.

Vůz C3 WRC je prvním World Rally Ca rznačky Citroën, který využívá pÄ›tidveÅ™ovou karosérii. Zadní dveÅ™e jsou zamčené, ale tato konfigurace si nicménÄ› vyžádala práci zaměřenou na osazení a ergonomii, aby se optimalizovala pozice posádky s ohledem na kritéria rozložení hmotnosti, výhledu a pasivní bezpečnosti.

Na tu jsou inženýÅ™i Citroën Racing a experti FIA obzvlášÅ¥ zaměřeni. Pokud jde o zlepšení ochrany posádky zejména pÅ™i bočním nárazu, nepÅ™ipouští se žádný kompromis. DveÅ™e byly posíleny vrstvou z kompozitního materiálu, vznikla tak jakási vrstva pÅ™ipomínající prvky AirBump®s vynikajícími vlastnostmi. VnitÅ™ní strana dveÅ™í byla opatÅ™ena vrstvou z pÄ›ny s vysokou hustotou, která dokáže pohltit energii nárazu, skoÅ™epinová sedadla nabízejí lepší ochranu hlavy.

PÅ™edpisy pro rok 2017 umožňují široké pole působnosti, jak vozy vylepšit. NejviditelnÄ›jší z nich se týká zvÄ›tšení maximální šíÅ™ky na 1875 mm (+55 mm), takže vůz je stabilnÄ›jší a otevírají se nové aerodynamické možnosti.

Odpružení, které je zásadní složkou určující pohyblivost auta a pocity pilotů, bylo podrobeno rozsáhlé diskusi. Kombinace pružiny – tlumiče, které Citroën Racing vyvíjí a vyrábí, získaly nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patÅ™í geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.

Propracovaný design

Citroën C3 WRC na první pohled okouzlí propracovaným designem a jedinečnou morfologií. Z verze WRC vyzaÅ™uje stejnÄ› jako u sériové C3 robustnost, síla, svěžest a energie.

Aerodynamické úpravy, které umožňují volnÄ›jší pÅ™edpisy, se aktivnÄ› podílejí na výkonnosti vozu. PÅ™ídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, vÄ›trací mÅ™ížky zajišÅ¥ují ochlazování motoru, pÅ™evodového ústrojí a brzd.

Než tvůrci došli k definitivní podobÄ› karosérie, vyzkoušeli mnoho možností. Stačí se pozornÄ› podívat na fotky poÅ™ízené v průbÄ›hu mÄ›síců vývoje a človÄ›k si to lépe uvÄ›domí…

Vyšší pÅ™ední blok motoru, který je charismatickým prvkem vozu, vyvolává dojem robustnosti. Je součástí prodloužení linie bočních oken, která tvaru vozu dodává rovnováhu a pÅ™irozenou sílu. SvÄ›telný dvouúrovňový podpis, logo značky a jeho dvojitá chromovaná lišta zasahuje až ke svÄ›tlům pro denní svícení s LED diodami a zvýrazňuje identitu ke značce. Mistrovským kusem zajišÅ¥ujícím aerodynamiku je nárazník s lištou a kÅ™idélky zvyšujícími pÅ™ítlak a snižujícími tak nedotáčivost. Spodní část je jiná u verze pro šotolinu a pro asfalt. PÅ™ívody sání vzduchu pÅ™ivádí vzduch k chladiči, výmÄ›níku turba a brzdám. Teplý vzduch odchází mÅ™ížkami sání pod kapotou a v horní části pÅ™edních blatníků.

Z bočního pohledu vynikne plovoucí stÅ™echa posazená na černých sloupcích čelního skla. Díky Å™ádnÄ› promyšlené proporci mezi plnými a prosklenými plochami podtrhuje ochranný rozmÄ›r vozu Citroën C3 WRC. Ve spodní části vůz poutají široké prahové lišty odvádÄ›jící boční proudy vzduchu. VÄ›trací otvory pod zadními dveÅ™mi umožňují ochlazovat brzdy. StejnÄ› jako vpÅ™edu i zde je vzduch odvádÄ›n pÅ™es horní část blatníků.

Velmi propracovaný je i zadní nárazník, který napomáhá odhazování zeminy a snÄ›hu na lehkém terénu. Tyto tvary ukazující na snahu o co nejlepší aerodynamiku evokují 3D svÄ›tla, která dodávají vozu Citroën C3 jedinečnou technologickou identitu. VÄ›trák, pÅ™es který pÅ™ečnívá centrální vývod výfuku, odvádí vzduch a tím zvyšuje pÅ™ítlak.

Aerodynamický systém doplňuje pozoruhodné kÅ™ídlo, které tvoÅ™í spodní „lopatka“ a složitá horní plocha. Pro vÄ›tší účinnost je celé kÅ™ídlo posunuté vzad a o 50 mm výš než podle starých pÅ™edpisů.

Yves Matton o novém speciálu WRC

Jakým způsobem probíhala pÅ™íprava na návrat Citroënu do WRC?

„Toto rozhodnutí je výsledkem nÄ›kolika faktorů. Na konec tÅ™íletého cyklu ve WTCC jsme se dostali v okamžiku, kdy se značka chystala uvést na trh nový strategický výrobek: Nový Citroën C3. FIA ve stejnou dobu zavedla pro WRC nové pÅ™edpisy. Vzhledem k tomu, že C3 tuto novou definici dokonale splňovala, vše do sebe zapadlo. Tato souhra okolností umožní značce Citroën naplno se zapojit do automobilových soutěží.“

Jaké novinky pÅ™inášejí nové pÅ™edpisy?

„Na první pohled by človÄ›k Å™ekl, že jde o výraznÄ› zmodernizované staré pÅ™edpisy. Ale jde o nÄ›co víc, mezi hlavní zmÄ›ny patÅ™í zvýšení výkonnosti motoru, vÄ›tší dopad na aerodynamiku a návrat Å™ízeného centrálního diferenciálu. Na tyto tÅ™i body soustÅ™edíme naši veškerou odbornou zkušenost získanou díky našim pÅ™edchozím World Rally Cars nebo naší účasti na okruhu. Díky tomu jsme mohli rychleji a komplexnÄ›ji reagovat.“

Jak hodnotíte práci odvedenou od začátku projektu?

„Je to dost neuvěřitelné. Timing nás donutil zhustit harmonogram vývoje víc než kdykoliv pÅ™edtím. I se zkušenostmi, které máme, nebylo možné ztrácet čas malováním a vývojem vozu. Díky know-how týmu se nám podaÅ™ilo najet bez vÄ›tších problémů potÅ™ebné kilometry. Bez dÅ™ívÄ›jších zkušeností bychom nemohli stanovené lhůty stíhat.“

Nacházíte ve voze Citroën C3 WRC rysy skupiny B?

„Vůz C3 WRC skutečnÄ› evokuje auta, o kterých snila generace, k níž patÅ™ím. Za posledních 30 let se všechno naštÄ›stí vyvinulo, zejména z hlediska bezpečnosti. Pro nadcházející sezónu je charakteristický dojem prudkosti a agresivity, který budou muset piloti zkrotit. Když jsem poprvé vidÄ›l Krise Meekea za volantem pÅ™i testovacích jízdách, Å™íkal jsem si, že jsme dosáhli cíle. Tato nová generace vozů WRC má v sobÄ› nÄ›co fascinujícího.“

Mohou tyto vozy dodat WRC novou šÅ¥ávu?

„PÅ™edchozím WRC se často vytýkala absence agresivity, dramatičnosti… Krása rallye byla v krajinÄ›, kudy vedly tratÄ›, ale chybÄ›lo tomu rozhodnÄ› určité vzrušení, které by se mÄ›lo teď objevit. Doufám, že se tak podaÅ™í pÅ™itáhnout mladé publikum a dopad pro mistrovství bude pozitivní.“

Jaká je role Krise Meekea ve vývoji Citroënu C3 WRC?

„Jedním slovem zásadní. PotÅ™ebovali jsme lídra, který má velké technické znalosti, pokud jde o vývoj vozu. Kris totiž již více než 10 let vyvíjí závodní vozy pro skupinu PSA. Je vzdÄ›láním inženýr, takže jeho analýza je v nÄ›kterých chvílích velmi pÅ™esná. To, že se nám podaÅ™ilo dodržet harmonogram a cíle, je také díky jeho schopnostem.“

Proč jste si vybrali Craiga Breena a Stéphana Lefebvra?

„Abychom dokázali splnit náš první cíl, tedy vyhrávat v roce 2017 jednotlivé rallye, mÄ›li jsme již nasmlouvaného Krise. V loňské sezónÄ› prokázal, že je schopen bojovat o vítÄ›zství na každém typu terénu. Pro další období jsme mÄ›li dva scénáÅ™e. Buď povolat zkušeného pilota, který již prokázal, že umí jezdit rychle a mohl by potenciálnÄ› konkurovat Krisovi v pozici lídra, nebo se pÅ™izpůsobit vizi značky, tedy pÅ™ijmout jiný postoj a vsadit na mládí. SoučasnÄ› je to pÅ™ístup navazující na to, čím se Citroën Racing Å™ídí už více než 20 let! Výsledky, kterých dosáhl Craig a Stéphane, ukázaly, že máme v našich Å™adách talentované a slibné piloty. Rozhodli jsme se dát jim šanci. PostupnÄ› tak pÅ™evezmou ve WRC žezlo.“

Jak se vaše ambice v pÅ™íštích sezónách budou zvyšovat?

„V roce 2017 chceme vyhrávat pravidelnÄ› závody a porážet soupeÅ™e. A pro rok 2018 máme cíl pÅ™ivést domů alespoň jeden svÄ›tový titul.“

Vnímáte historii Citroënu jako určitý tlak?

„Když čtu nÄ›které komentáÅ™e, konstatuji, že spoustu lidí očekává od vozu C3 WRC vítÄ›zství hned od prvního závodu. JasnÄ›, že tlak cítíme. Tým možná není tak zkušený jako dÅ™ív a potÅ™ebujeme čas na to se pÅ™izpůsobit. Jako vždycky si vůči výzvám zachováváme skromnost a pokoru.“

 

zdroj: autosport.cz


Zatím nikdo nekomentoval. Buďte první kdo vloží svůj komentář.
Přidat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.